Oulun osaprojektin toimenpiteet teemoittain:
1. Asioinnin toimintamallin kehittäminen
Määritellään Oulun kaupungin asioinnin toimintamalli, joka sisältää periaatteita seuraavista teemoista: kanavat, asiakasprosesseja kehittäminen, asiakasviestintä, asiakaspalvelun osaamisprofiilit, asiakasohjaus, asiakkuuksien hallinta, asiakastyytyväisyys, asiakkaiden kanssa tapahtuva palvelukehittäminen ja asiakaspalvelukehittämispanostusten vaikuttavuusarviointi.
2. Monikanavaisuuden ja keskitetyn asiakaspalvelun toimintamallin kehittäminen
Keskitetyn asiakaspalvelun toimintamalli kehittäminen ja konseptointi (Oulu10)
· Yleisneuvonnan tasoisen asiakaspalvelun automatisointi eri kanavissa toteutettavan asiakasneuvonnan lisäksi
· Kehitetään sähköisen asioinnin tukea eri kanavissa
· Palvelualueilla toteutetun sähköisen palvelutarjottimen käyttöönottaminen
Digitaalisten ympäristöjen palvelumuotoilu nuorisotyön tarpeisiin (Sivistys- ja kulttuuripalvelut)
· Toteutetaan mobiilisovellus tarjoamaan uuden mallin nuorten tavoitettavuuden laajentamiseksi. Tarjoaa uuden kanavan kaupunkilaisten osallisuudelle, yhteiskunnalliselle keskustelulle ja palveluista tiedottamiselle.
· Sovelluksen kehittämiseen osallistetaan kaupungin työntekijöitä, yrityksiä, osuuskuntia, opiskelijoita ja palveluita käyttäviä nuoria.
· Sovellus on laajennettavissa myöhemmin muillekin kohderyhmille.
3. Asiakasohjauksen ja asiakkuudenhallinnan kehittäminen
Lapsiperheiden alueellinen palvelutarjotin (Sivistys- ja kulttuuripalvelut)
· Rakennetaan (4kpl) lasten, nuorten ja lapsiperheiden alueellista matalankynnyksen palvelutarjotinta, joissa huomioidaan perheiden tarpeet ja alueiden erityispiirteet.
· Palvelutarjottimen suunnittelussa hyödynnetään KASTE -ohjelman Avaus-hankkeen (2011-2015) tuloksia ja jatkokehitystarpeita liittyen ikäihmisten palvelutarjottimeen.
· Kootaan palvelutarjotin sähköiselle alustalle alueella tarjolla olevat julkiset ja järjestöjen tuottamat avoimet, matalan kynnyksen lapsiperheiden palvelut samoin kuin valmiina olevat ja kehitettävät sähköiset palvelut.
· Rakennetaan toimintaympäristö ja toimintamalli, jossa alueellisia palveluja kehitetään, päivitetään ja hyödynnetään huomioiden palveluohjauksen tarjoamat mahdollisuudet ja kaupungin palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.
· Osallistetaan alueen yritykset, järjestöt ja kuntalaiset alueellisen palvelutarjottimen kehittämiseen kaupungissa jo käyttöön otettua innovatiivista hankintapolitiikkaa hyödyntäen.
4.Innovatiivisten ratkaisujen yhteiskehittäminen
Kirjastotilat avoimen innovaation ja osallisuuden kokeilupisteinä (Sivistys- ja kulttuuripalvelut)
- Toteutetaan pääkirjastoon yksi pysyvä matalan kynnyksen uusien tuotteiden ja palveluiden kokeilupiste, johon alueen yritykset tuovat tuote- ja palveluinnovaatioita kuntalaisten kokeiltaviksi.
- Uusien yhteiskehitysratkaisujen lisäksi kokeilupisteessä lisätään kuntalaisten tietoisuutta markkinoilla saatavista kotona asumista tukevista teknologisista tuotteista.
- Tuotetaan myös kevytrakenteinen mobiili-kokeilupiste, jota liikutellaan eri toimintayksiköihin ja tiloihin. Kokeilupisteen soveltuvuutta kokeilupistetoimintaan testataan yhteensä 14 eri kohteessa.
- Uutena alustana pilotoidaan myös mobiili-teknologian soveltuvuutta liikuteltavan etä-pisteen ja ns. pysyvän isäntäpisteen väliseen vuorovaikutukseen.
- Alueen yrittäjiä ja opiskelijoita osallistetaan tuotteijen ja palveluiden kehittämistoimintaan (Business Kitchen ja Demola).
- Markkinoilla saatavista teknologisista tuotteista sekä niiden hankinta-, vuokraus- tai lainaustavoista viestitään virtuaalisesti mm. UBI-näyttöjen avulla ja hyödyntäen opiskelijayhteistyötä.
- Markkinoilla jo saatavista tuotteista järjestetään lisäksi erillisiä teemapäiviä, jolloin yritykset esittelevät kuntalaisille kehittämiään tai myynnissä olevia tuotteita.
- Kuntalaiset kohtaavat ratkaisukehittäjät kokeilupisteissä ja samalla testaavat tuotteita ja palveluita. Kuntalaiset saavat myös tietoa markkinoilla jo olevista arkea helpottavista teknologiatuotteista.
Tuloksena
Hankkeen tuloksena on merkittävä muutos yrityskentässä. Kaupunki avaa toimintojaan yksityiselle ja kolmannelle sektorille, joka lisää yritystoimintaa ja työpaikkoja alueella. Yhteiskehittämisessä asukkaat, opiskelijat, tutkijat, yritykset ja kaupungin edustajat luovat yhdessä ratkaisuja arjen tarpeisiin. Oulun palvelujen järjestämisen päälinjaukset ovat asiakaslähtöisyys, monialaisuus, monikanavaisuus, monituottajuus ja talouden hallinta.
Kustannukset ja rahoitus
|
Rahoitusosuudet | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | yhteensä |
Ouka 33 % | 111 578 | 179 507 | 138 024 | 16 394 | 445 503 |
EAKR 67 % | 226 536 | 364 451 | 280 230 | 33 282 | 904 499 |
yhteensä | 338 114 | 543 958 | 418 254 | 49 676 | 1 350 002 |