Projektin tausta
Oulun kaupunki kehittää asiakkaille tarjottavien asiakaspalveluiden laatua, monikanavaisuutta ja kuntalaisia osallistavia palvelurajat ylittäviä asiakaspalvelukanavia ja palveluprosesseja. Tavoitteena on ihmislähtöisyyden lisääminen, uudenlaisten markkinoiden mahdollistaminen, palveluiden vaikuttavuuden parantaminen, tuottavuuden kasvattaminen ja kilpailukyvyn vahvistaminen.
Tavoitteet
Projektin tarkoituksena on kehittää Oulun kaupungin asiakaspalveluuun ”ChatBot”. ChatBot on tekoälyä hyödyntävä robotti, jonka tehtävänä on toimia ”yhden luukun” periaatteen mukaisena asukkaan/asiakkaan ensisijaisena kontaktipisteenä samalla vapauttaen yritysten ja julkisen sektorin yleiseen neuvontaan ja ohjaukseen käyttämää resurssia vaativampaan ja henkilökohtaista asiakaspalvelua vaativiin tehtäviin.
Toimenpiteet
1. Asiakasymmärryksen muodostaminen ja hyödyntäminen yhdessä yritysten kanssa
2. Asiakaslähtöisten palveluiden yhteiskehittäminen ja pilotointi todellisessa käyttöympäristössä
3. Yhteiskehittämisen menetelmien jatkojalostaminen, dokumentointi ja tuki
4. Toteuttaa Chatbot hankinta uuden hankintalain 38§ ja 39§ sisältämällä innovaatiokumppanuudella.
Kustannukset
Projektin toteutusaika on 1.1.2019 - 31.6.2021. Kustannukset jakaantuvat seuraavasti:
Kustannukset (Alv. 0%)
Kustannukset (euroa, alv. 0 %) | 2019 | 2020 | 2021 | Yhteensä |
Rahapalkat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Matkat | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 18 000 |
Ostopalvelut yrityksiltä | 129 000 | 214 000 | 58 000 | 401 000 |
Ostopalvelut konsernilta (Monetra ja OTT) | 177 550 | 177 550 | 92 050 | 447 150 |
Yhteensä | 312 550 | 397 550 | 156 050 | 866 150 |