Mentoriopettajien osalta:
Rahoituksella on tarkoitus palkata kahdeksan mentoriopettajia kaikille neljälle suuralueelle (kaksi mentoria/alue). He työskentelevät alueellisen tuen palveluvastaavan alaisuudessa. Yksi mentoreista toimii alueen alakouluissa ja toinen alueen yläkouluissa. Työ painottuu tuen tarpeen riskien ennaltaehkäisevään työhön. Mentoriopettaja voi toimia samanaikaisopettajuutta kehittäen ja mahdollistaen opetusryhmien jakamisen pienempiin kokonaisuuksiin tai jakotunteihin. Tarkoitus on kehittää oppilasryhmien toimintaa ja pedagogisia toimintamalleja.
Mentoriopettajan työnkuva on joustava ja konsultoiva. Toiminta kohdentuu kouluun tai luokkaan tarvelähtöisesti pyyntöjen mukaan. Mentoriopettaja toimii keskimäärin kaksi viikkoa koulussa tai opetusryhmässä.
Erityisopettajien osalta:
Projektin rahoituksella on tarkoitus palkata kahdeksan erityisopettajaa yleisen tuen vahvistamiseen kaikille neljälle suuralueelle (kaksi mentoria/alue). He työskentelevät rehtorien alaisuudessa. He toimivat oman alueen alakouluissa ja yläkouluissa. Työ painottuu tuen tarpeen riskien ennaltaehkäisevään työhön. Erityisopettaja perehdyttää opettajia ja ohjaa yleiseen tukeen ja tuen eri keinoihin ja toimintatapoihin resurssiopettajana useissa ryhmissä kouluilla.
Erityisopettaja voi toimia samanaikaisopettajuutta kehittäen ja mahdollistaen opetusryhmien jakamisen pienempiin kokonaisuuksiin tai jakotunteihin. Tarkoitus on kehittää oppilasryhmien toimintaa ja pedagogisia toimintamalleja esimerkiksi hyödyntäen