Valtion erityisavustusta haetaan lisähenkilöstön palkkaamiseen päiväkoteihin alueille, joissa on tunnistettu syrjäytymisriskejä indikaattoritietoihin perustuen. Lisähenkilö kolmen kasvattajan ryhmissä mahdollistaa pienryhmien muodostamisen joustavasti lasten tuen tarpeiden ja pedagogisen toiminnan mukaisesti.
Pienemmät ryhmät vahvistavat lapsen yksilöllistä ohjaamista, turvallisuuden tunnetta ja hyvää vuorovaikutusta. Erilaisia oppimisympäristöjä ja tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia hyödynnetään pienryhmissä. Lisähenkilön ammatillista perhetyön osaamista kohdennetaan vanhemmuuden tukemiseen, sujuvan arjen vahvistamiseen ja kotoutumiseen lähiverkoston avulla.
Varhaiskasvatuksen pedagogista ja moniammatillista työskentelyä sekä tuen varhaisempaa toteuttamista vahvistetaan psykososiaalisen tuen toimintamallin avulla. Varhaiskasvatuksen kuraattori- ja psykologityöparitoiminta päiväkodeissa painottuu yhteisölliseen hyvinvointityöhön, huoltajien kasvatustyön tukeen ja toiminnalliseen verkostotyöhön.
Pienemmät ryhmät vahvistavat lapsen yksilöllistä ohjaamista, turvallisuuden tunnetta ja hyvää vuorovaikutusta. Erilaisia oppimisympäristöjä ja tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia hyödynnetään pienryhmissä. Lisähenkilön ammatillista perhetyön osaamista kohdennetaan vanhemmuuden tukemiseen, sujuvan arjen vahvistamiseen ja kotoutumiseen lähiverkoston avulla.
Lisäresurssia voidaan kohdentaa Opetushallituksen kriteerien mukaisesti päiväkoteihin, joissa hakukriteerit toteutuvat. Hakukriteereitä olivat muun muassa alueen vieraskielisten määrä,